Proiectul “Digitalizare pentru interculturalitate II” categorie: enciclopedie [2012-10-26]

Proiectul digitalizării și publicării revistei "Glasul minorităților" a fost realizat în cadrul proiectului Digitizare pentru interculturalitate II finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, de Fundația Jakabffy Elemér Alapítvány (Cluj-Napoca) prin colaborare cu Asociația Media Index. Tot în cadrul proiectului sunt puse la dispoziția celor interesați 9 volume axate pe tematica minoritară.

Glasul Minorităților categorie: reviste [2012-09-26]

Glasul Minorităților (1923–1942) este cea mai importantă revistă din perioada interbelică dedicată problemei minorităților din România și nu numai. Revista a apărut în anul 1923, redactorii revistei fiind Jakabffy Elemér și Sulyok István. Primele trei volume conțin articole în limba română, începând cu anul 1926 devine revistă multilingvă, lîngă articolele de limba română apar și articole în limba germană, franceză și engleză.

Operele lui Hervay Gizella categorie: scriitori și poeți maghiari [2011-10-18]

Nascută în 1934 la Mako, în Ungaria, Hervay Gizella se mută în județul Sălaj la vârsta de 12 ani, împreună cu mama. După terminarea facultății de limba si literatura maghiară la Cluj, se mută la Bucuresti. Prima sa poezie apare în 1953. În 1976 se mută la Budapesta. În același an, fostul său soț, Szilágyi Domokos se sinucide, iar un an mai târziu, fiul lor, Attila – eroul volumului Cartea lui Kobak – moare în cutremurul de la București. Hervay Gizella se sinucide in 1982.

Pagina poetului Bogdán László categorie: scriitori și poeți maghiari [2011-10-16]

Scriitorul, poetul, redactorul și traducătorul Bogdán László s-a născut în 1948 la Sfântu Gheorghe. Începând din 1969 lucrează la ziare, iar din 1974 și la reviste culturale. Primul sau volum de poezii apare in 1972, urmat în 1978 de primul roman, intitulat "În căutarea unor locuri pentru filmare". De-a lungul timpului, a fost premiat de Uniunea Scriitorilor de trei ori.

Pagina scriitorului Bálint Tibor categorie: scriitori și poeți maghiari [2011-10-12]

Născut in 1932 la Cluj, Bálint Tibor a debutat în a doua parte a anilor 1950 cu nuvele și schițe. După mai multe volume de nuvele și povestiri, apărute în anii în care lucra la diferite reviste și ziare, în 1969 apare romanul Maimuța plângăreața, pentru care primește premiul Uniunii Scriitorilor. Romanul a fost primit cu entuziasm și de public, iar in 1972 este pus pe scena la Cluj. Înainte de moartea sa din 2002, Bálint Tibor publica și celelalte două volume din trilogia începută cu Maimuța plângăreață.

Realizări culturale și științifice maghiare în limba română, respectiv limba germană categorie: cărți [2011-09-26]

Încă din anii ’60 Editura Kriterion a recunoscut importanța transmiterii valorilor culturale și realizărilor științifice ale comunității maghiare în procesul de a genera relații științifice și cultural cu influență pozitivă în viața culturală, științifică a minorităților naționale. În mijlocul anilor ’90 putem înregistra puține încercări asemănătoare, în primul rând editurile revistelor culturale își asumă sarcina de a transmite valorile culturale a communităților conlocuitoare. Cu publicarea valorilor culturale și a performanțelor științifice maghiare în limba română și germană, și noi ne alăturăm aceastei tendințe. În cadrul proiectului intitulat Digitizare pentru interculturalitate, realizat cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național, celor interesați le punem la dispoziție 19 opere literare și științifice.

BALLA ZSÓFIA

Așa cum trăiești Balla Zsófia, poetă, scriitoare și jurnalistă, s-a născut la Cluj la 15 ianuarie 1949, unde a absolvit Academia de Muzică. Volumul de poezii "Așa cum trăiești" a apărut în 1983, la Editura Kriterion.


SÜTŐ ANDRÁS

Un leagăn pe cer "E bine să ni-l închipuim pe Sütő András pedalînd în continuare pe o bicicletă celestă, îndreptîndu-se spre o redacție mai înaltă și spre o tipografie căreia numai el îi știe, în clipa asta, tainele presimțite în capodopera „Un leagăn pe cer" (...)" - fragment din necrologul „Cireșe de toamnă", de Mircea Dinescu.



Biserica romano-catolică "Sfânta Maria", Baia Sprie

Romániai Magyar lexikon
Biserica Sfânta Maria din Baia Sprie se află în centrul localității situate într-o zonă pitorească, înconjurat de munți înalți și împăduriți, în mijlocul fostei piețe a orașului, numit Piața Hunyadi, în apropierea bisericii reformate și a primăriei. Biserica sală, orientată est-vest dispune de o navă formată din trei travee, la ale cărei parte centrală ăi este adosată spre nord și sud, formând câte o capelă cu închidere semicirculară în interior și dreptunghiulară în exterior. Traveea centrală a navei este acoperită cu o cupolă pe pandantivi, susținută de coloane îngemănate, iar celelalte travee cu boltă a vela. Nava bisericii se închide spre est cu un cor semicircular, al cărei laturi nordice îi este anexată o sacristie etajată. Fațada bisericii este monumentală. Intrarea se află în axa centrală a fațadei principale cu trei axe, amenajat sub un portic înălțat de 12 trepte, ieșit în rezalit. Porticul este format din patru coloane cu capiteluri ionice și fusuri canelate, care susțin un timpan. În fața bisericii, pe piedestaluri înalte sunt așezate statuia regilor sfinți maghiari Sf. Ștefan și Ladislau, iar în nișele cu închidere semicirculară ale fațadei se află statuile Sfinților Petru și Pavel. Frontonul porticului este flancat de două turnuri cu plan rectangular cu două etaje, care se ridică deasupra cornișei principale, fiind acoperite cu coifuri octogonale înalte. Aspectul și elementele de decor ale fațadei principale a bisericii, cum ar fi structura porticului, cornișa principală împodobită cu un șir de denticuli, ancadramentul ușii principale, accentuat cu șiruri de ove, precum și nișele cu statui ne amintesc de fațada neoclasică a catedralei episcopale din Satu Mare, cu toate că ferestrele circulare poartă deja amprenta stilului romantic. Fațada nordică și sudică sunt amenajate simetric, iar părțile centrale, care încorporează cele două capele, sunt concepute asemenea unor rezalite încoronate cu timpan, cu fațade articulate cu pilaștri cu capiteluri ionice decorate cu palmete, ferestre și nișe de statui cu închideri semicirculare.     Interiorul bisericii, asemenea fațadei, oferă o imagine impozantă vizitatorilor. Pereții sunt articulați cu coloane și pilaștri cu capiteluri ionice, învelite cu marmură roșie și cornișe bogat profilate. Pictura altarului principal înfățișează pe Înălțarea Maicii Domnului și a fost pictată de Károly Lotz în 1858. În timpul postului Sfintelor Paști aceasta este acoperită cu o scenă a Răstignirii pictată în 1935 de pictorul din Baia Sprie Hajós Ilona. În capelele laterale deasupra altarelor neoclasiciste se află tablouri pictate de Franz Geiling în 1859, reprezentând Răstignirea (dreapta) și Sf. Ioan de Nepomuk (stânga). În nișele aflate în aceste capele sunt plasate statuile din lemn a Sf. Ana, Sf. Iosif, Sf. Florian și Sf. Emeric. La intersecția navei și a corului, pe ambele părți, se află câte o pictură ale unor altare laterale demontate în anii 1980, pictate în 1865 de Carl Schellein. Pictura alipit laturii nordice, conform tradiției locale, portretizează doi mineri, pe István Glódics și Pál Stenczel, care aveau religii diferite (catolică și reformată) și în fața cărora, în timpul unei dispute confesionale, a coborât din cer Fecioara Maria, înconjurat de îngeri. Compoziția picturii de pe latura sudică prezintă pe Isus ținând o pâine, iar pe partea inferioară apare imaginea a doi îngeri ținând o cruce și un potir. Bolta bisericii este decorată cu picturi murale executate în perioada construcției bisericii. În semicalota absidei se vede scena încoronării Fecioarei Maria, în prima travee a navei scena prezentării lui Isus în templu, în cupolă nașterea lui Isus, iar în semicalotele capelelor laterale adorarea magilor și scena întâlnirii Sf. Maria cu Sf. Elisabeta. Printre piesele interiorului este de remarcat cristelnița de marmură roșie, acoperit cu un capac de lemn, în formă de clopot, încoronat cu o compoziție sculpturală reprezentând botezului lui Isus, precum și construcția tribunei de orgă, sprijinită de patru stâlpi înalți, din fier turnat, cu capiteluri egiptizante. În colecția bisericii se păstrează de asemenea un steag a minerilor din 1859. Biserica a fost restaurată de mai multe ori. Cele mai importante au fost lucrările de refacere din anii 1982–1984, când au fost restaurate picturile murale, s-au demontat cele două altare laterale și amvonul, iar în ultima travee a navei dinspre tribuna de orgă au fost ridicate două altare mai mici și au înlocuit orga din 1857 cu o orgă electrică. Biserica parohială din Baia Sprie est un monument important de arhitectura religioasă de stil neoclasicist, care însă prin utilizarea elementelor caracteristice ale stilului romantic are și un caracter istoricizant. Importanța ei, în afară de nivelul ridicat al calității arhitecturale și a amenajării interioare, se datorează și faptului, că a fost proiectat de un preot diecezan, un caz rarisim în arhitectura religioasă a vremii.
tovább a lexikonhoz

Viața literară și culturală maghiară a orașului Cristuru Secuiesc până în 1989

Romániai Magyar lexikon
Prima atestare documentară a orașului datează din 1333: preotul din „Santa Cruce", care figurează în registrul dijmelor papale, plătea în acea vreme cea mai mare dijmă papală din regiune, dispunea așadar deja de o parohie însemnată. Mai târziu, Cristuru Secuiesc este amintit ca oraș câmpenesc într-un document din 1459, rangul acesta fiind păstrat până în 1886. Biserica romano-catolică a orașului este un monument arhitectural în stil gotic târziu, pe una dintre cheile de boltă ale sanctuarului ogival este sculptat anul 1458. Totuși, cu ocazia săpăturilor arheologice de la sfârșitul anilor '60, în afara zidului bisericii s-au descoperit morminte din secolele XI-XII. Biserica unitariană a orașului a fost construită între 1781-1792, iar actuala biserică reformată între 1822-34 (pe locul vechii biserici reformate existente între 1632-1644). Orașul se situează la confluența râului Târnava Mare cu pâraiele Nicou și Goagiu. Până la sfârșitul secolului al XVIII-lea nevoile intelectuale ale orașului erau satisfăcute de școlile confesionale. La sfârșitul secolului al XVIII-lea însă, acest fapt s-a dovedit insuficient: la insistența locuitorilor orașului și a celor din împrejurimi, ca urmare a unei cooperări unitare, în 1793 a fost înființat liceul unitarian, care într-o primă perioadă funcționa ca filială a colegiului din Cluj. Dintre profesorii liceului, un rol important în viața culturală maghiară a secolului al XIX-lea au avut Sámuel Szabó din Abrud (traducător literar, prietenul lui Kazinczy), József Koronka (lingvist, scriitor bisericesc), Ferenc Kozma (istoriograf, economist), János Sándor (istoriograf), Lajos Péter (istoriograf local) și alții. De aici au pornit elevi iluștri precum istoriograful István Kovács din Aita Mare, poetul popular István Tiboldi, istoriograful și poetul Sándor Székely de Racoș, János Kriza, Elek Jakab, poetul Sándor Gyallay-Papp, compozitorul Albert Márkos și scriitorul Gyula Szabó. Cealaltă instituție de învățământ care a influențat dezvoltarea intelectuală a orașului a fost Școala Normală de Stat, înființată în 1870. Cei mai distinși profesori ai școlii, care au avut și o însemnată activitate științifică, au fost Domokos Sándor, Ferenc Kozma și János Bányai. La începutul anilor 1950, în clădirea școlii a funcționat o școală profesională, iar după 1955 un orfelinat de stat. În cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea au fost înființate pe rând organizațiile culturale, profesionale și caritabile ale orașului: în 1867 Cercul Social și de Lectură din Cristuru Secuiesc, care din 1894 funcționa sub numele de Cazinou, în 1876 Asociația Caritabilă a Femeilor, în 1891 Breasla Industriașilor, în 1894 orchestra locală de suflători, în 1895 Cercul Social Burghez Caritabil, iar în 1907 Societatea Filarmonică. Interesul locuitorilor orașului Cristuru Secuiesc pentru literatură a fost influențat în mod special de tradiția legată de Petőfi, conform căreia poetul nu a căzut în bătălia de la Albești, ci a ajuns rănit la Cristuru Secuiesc, s-a retras într-o șură, unde a murit, iar proprietarul, temându-se de represaliile regimului de teroare al lui Haynau după înăbușirea luptei pentru libertate, l-a îngropat în șură. La sfârșitul secolului al XIX-lea - după mărturisirile proprietarului - rămășițele pământești au fost exhumate și, cu toate că antropologii au stabilit clar că nu este vorba despre Petőfi, după reînhumarea festivă în cimitirul din Timafalva, deasupra mormântului a fost amplasată piatra funerară cu inscripția „Petőfi Sándor. 1849-1902". Acest mormânt este și astăzi locul de pelerinaj al localnicilor care cultivă memoria lui Petőfi.După Primul Război Mondial, activitatea literară și culturală întreruptă de război capătă un nou elan. În 1921 se înființează Compania Teatrală, în 1922 își deschide porțile Căminul Meșteșugarilor, care prin biblioteca sa dotată atât cu opere literare, cât și cu cărți de specialitate, precum și prin evenimentele organizate, a fost centrul vieții culturale a burghezimii până la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial. În 1927 a fost reorganizată și extinsă și biblioteca Cazinoului. A fost reorganizată și orchestra de suflători, iar grupuri teatrale activau și în cadrul celor două asociații caritabile. Festivitățile dedicate lui Petőfi, organizate în mai multe rânduri începând din 1928, erau considerate evenimente importante în viața orașului (dintre acestea se distinge cea din 1929, anul amplasării unei plăci comemorative la conacul Gyárfás, unde Petőfi Sándor și-a petrecut ultima noapte înaintea bătăliei de la Albești). Din 1969, o altă placă comemorativă (cu un citat din poezia lui Sándor Kányádi) stă sub părul din curte, unde, conform tradiției, Petőfi și-a scris ultima poezie. Orașul a fost vizitat în mai multe rânduri de către personalitățile ilustre ale literaturii maghiare din perioada interbelică, precum Elek Benedek împreună cu „fiii lui", „scriitorii secui", iar Erdélyi Helikon (Heliconul Transilvan) a organizat aici seri de lectură. Legătura cu viața științifică a fost asigurată de evenimentele Societății Muzeului Ardelean. La evenimentele organizate de Cazinoul și de Cercul Social au ținut prelegeri Kálmán Szentmártoni, Ferenc Szolga, János Bányai și János Orbán, personalități locale cu preocupări științifice.Viața artistică locală a fost îmbogățită, pe lângă activitatea lui László Ipó, și de prezența mai lungă sau mai scurtă a pictorilor József Bene, Gerő Daday, Sándor Szolnay. Kálmán Szabó, proprietarul unei tipografii locale, a lansat în 1904 ziarul Székely Hírnök (Curierul secuiesc), care a avut însă o viață scurtă, fiind urmat în același an de săptămânalul social și administrativ intitulat Székelykeresztúr (Cristuru Secuiesc), cu o apariție mult mai îndelungată. Proprietarul acestui săptămânal a fost de asemenea tipografia fraților Szabó, înființată în 1910, iar redactorii-șefi proveneau mai ales din rândul avocații locali. Ziarul a fost desființat în decembrie 1919. În continuare, Ferenc Balázs - în perioada când era profesor la colegiul unitarian - și-a publicat aici ziarul, intitulat *Kévekötés (Legare de snopi, 1930). După acesta însă, cu excepția unui ziar școlar bilingv (Muguri-Rügyek, lansat în 1968, cu doar două numere în total), orașul nu a mai avut un ziar propriu timp de mai multe decenii. În tipografia fraților Szabó au văzut lumina zilei mai multe publicații: Székely Gazdák Naptára (Calendarul gospodarilor secui, 1911-12), almanahurile Liceului Unitarian între 1904-1944, respectiv ale Școlii Normale de Stat, revista intitulată Unitárius Egyház (Biserica Unitariană), precum și alte publicații cu caracter economic sau religios. În perioada de după al Doilea Război Mondial, cele mai multe dintre activitățile culturale se desfășurau în cadrul Ateneului Popular, iar din 1954, în cadrul Casei de Cultură orășenești. Aceasta din urmă și teatrul de păpuși au reunit activitățile culturale desfășurate până atunci în cadrul asociațiilor desființate prin lege în 1948: teatrul amatorilor și grupurile de dans popular. Casa de Cultură a organizat, de asemenea, diferite conferințe cu caracter cultural și științific, atât în localitate, cât și în împrejurimile ei. Bibliotecile desființate, aparținând Cazinoului și Căminului Meșteșugarilor, au fost preluate de Biblioteca Orășenească înființată în 1954, care la vremea aceea dispunea deja de 17 000 de volume. În acest cadru erau organizate serile literare și lansările de carte ale scriitorilor de la revistele Igaz Szó, Korunk și Utunk, precum și cele ale autorilor Editurii Kriterion. În această perioadă, Sándor Kányádi și Gyula Szabó, foști elevi ai liceului, vizitau orașul cu deosebită plăcere.După reorganizarea administrativă a României în 1968, importanța orașului a crescut din nou. Liceul a lansat revista bilingvă Muguri-Rügyek, care a fost redactată de Géza Szávai, în acea vreme elev al liceului. O instituție semnificativă a orașului este muzeul, înființat în 1946 de István Molnár, care a fost mutat în 1960 în vechea clădire a Cazinoului, renovată și extinsă. Patrimoniul acestuia însumând peste 16 000 de piese arheologice, de istorie locală și de arhivă, colecțiile de științele naturii (din domeniul mineralogiei, botanicii și zoologiei), pinacoteca și marea colecție de obiecte de artă populară din regiune - care dispune și de o secție în aer liber - nu servește numai cultura orașului și a zonei, colaboratorii săi desfășoară totodată și o valoroasă activitate științifică.
tovább a lexikonhoz

Pál-Antal Ildikó

Cégfelszámolás Romániában