Proiectul “Digitalizare pentru interculturalitate II” categorie: enciclopedie [2012-10-26]

Proiectul digitalizării și publicării revistei "Glasul minorităților" a fost realizat în cadrul proiectului Digitizare pentru interculturalitate II finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, de Fundația Jakabffy Elemér Alapítvány (Cluj-Napoca) prin colaborare cu Asociația Media Index. Tot în cadrul proiectului sunt puse la dispoziția celor interesați 9 volume axate pe tematica minoritară.

Glasul Minorităților categorie: reviste [2012-09-26]

Glasul Minorităților (1923–1942) este cea mai importantă revistă din perioada interbelică dedicată problemei minorităților din România și nu numai. Revista a apărut în anul 1923, redactorii revistei fiind Jakabffy Elemér și Sulyok István. Primele trei volume conțin articole în limba română, începând cu anul 1926 devine revistă multilingvă, lîngă articolele de limba română apar și articole în limba germană, franceză și engleză.

Operele lui Hervay Gizella categorie: scriitori și poeți maghiari [2011-10-18]

Nascută în 1934 la Mako, în Ungaria, Hervay Gizella se mută în județul Sălaj la vârsta de 12 ani, împreună cu mama. După terminarea facultății de limba si literatura maghiară la Cluj, se mută la Bucuresti. Prima sa poezie apare în 1953. În 1976 se mută la Budapesta. În același an, fostul său soț, Szilágyi Domokos se sinucide, iar un an mai târziu, fiul lor, Attila – eroul volumului Cartea lui Kobak – moare în cutremurul de la București. Hervay Gizella se sinucide in 1982.

Pagina poetului Bogdán László categorie: scriitori și poeți maghiari [2011-10-16]

Scriitorul, poetul, redactorul și traducătorul Bogdán László s-a născut în 1948 la Sfântu Gheorghe. Începând din 1969 lucrează la ziare, iar din 1974 și la reviste culturale. Primul sau volum de poezii apare in 1972, urmat în 1978 de primul roman, intitulat "În căutarea unor locuri pentru filmare". De-a lungul timpului, a fost premiat de Uniunea Scriitorilor de trei ori.

Pagina scriitorului Bálint Tibor categorie: scriitori și poeți maghiari [2011-10-12]

Născut in 1932 la Cluj, Bálint Tibor a debutat în a doua parte a anilor 1950 cu nuvele și schițe. După mai multe volume de nuvele și povestiri, apărute în anii în care lucra la diferite reviste și ziare, în 1969 apare romanul Maimuța plângăreața, pentru care primește premiul Uniunii Scriitorilor. Romanul a fost primit cu entuziasm și de public, iar in 1972 este pus pe scena la Cluj. Înainte de moartea sa din 2002, Bálint Tibor publica și celelalte două volume din trilogia începută cu Maimuța plângăreață.

Realizări culturale și științifice maghiare în limba română, respectiv limba germană categorie: cărți [2011-09-26]

Încă din anii ’60 Editura Kriterion a recunoscut importanța transmiterii valorilor culturale și realizărilor științifice ale comunității maghiare în procesul de a genera relații științifice și cultural cu influență pozitivă în viața culturală, științifică a minorităților naționale. În mijlocul anilor ’90 putem înregistra puține încercări asemănătoare, în primul rând editurile revistelor culturale își asumă sarcina de a transmite valorile culturale a communităților conlocuitoare. Cu publicarea valorilor culturale și a performanțelor științifice maghiare în limba română și germană, și noi ne alăturăm aceastei tendințe. În cadrul proiectului intitulat Digitizare pentru interculturalitate, realizat cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național, celor interesați le punem la dispoziție 19 opere literare și științifice.

BALLA ZSÓFIA

Așa cum trăiești Balla Zsófia, poetă, scriitoare și jurnalistă, s-a născut la Cluj la 15 ianuarie 1949, unde a absolvit Academia de Muzică. Volumul de poezii "Așa cum trăiești" a apărut în 1983, la Editura Kriterion.


BALLA ZSÓFIA

Așa cum trăiești Balla Zsófia, poetă, scriitoare și jurnalistă, s-a născut la Cluj la 15 ianuarie 1949, unde a absolvit Academia de Muzică. Volumul de poezii "Așa cum trăiești" a apărut în 1983, la Editura Kriterion.



Biserica romano-catolică "Sfânta Maria", Baia Sprie

Romániai Magyar lexikon
Biserica Sfânta Maria din Baia Sprie se află în centrul localității situate într-o zonă pitorească, înconjurat de munți înalți și împăduriți, în mijlocul fostei piețe a orașului, numit Piața Hunyadi, în apropierea bisericii reformate și a primăriei. Biserica sală, orientată est-vest dispune de o navă formată din trei travee, la ale cărei parte centrală ăi este adosată spre nord și sud, formând câte o capelă cu închidere semicirculară în interior și dreptunghiulară în exterior. Traveea centrală a navei este acoperită cu o cupolă pe pandantivi, susținută de coloane îngemănate, iar celelalte travee cu boltă a vela. Nava bisericii se închide spre est cu un cor semicircular, al cărei laturi nordice îi este anexată o sacristie etajată. Fațada bisericii este monumentală. Intrarea se află în axa centrală a fațadei principale cu trei axe, amenajat sub un portic înălțat de 12 trepte, ieșit în rezalit. Porticul este format din patru coloane cu capiteluri ionice și fusuri canelate, care susțin un timpan. În fața bisericii, pe piedestaluri înalte sunt așezate statuia regilor sfinți maghiari Sf. Ștefan și Ladislau, iar în nișele cu închidere semicirculară ale fațadei se află statuile Sfinților Petru și Pavel. Frontonul porticului este flancat de două turnuri cu plan rectangular cu două etaje, care se ridică deasupra cornișei principale, fiind acoperite cu coifuri octogonale înalte. Aspectul și elementele de decor ale fațadei principale a bisericii, cum ar fi structura porticului, cornișa principală împodobită cu un șir de denticuli, ancadramentul ușii principale, accentuat cu șiruri de ove, precum și nișele cu statui ne amintesc de fațada neoclasică a catedralei episcopale din Satu Mare, cu toate că ferestrele circulare poartă deja amprenta stilului romantic. Fațada nordică și sudică sunt amenajate simetric, iar părțile centrale, care încorporează cele două capele, sunt concepute asemenea unor rezalite încoronate cu timpan, cu fațade articulate cu pilaștri cu capiteluri ionice decorate cu palmete, ferestre și nișe de statui cu închideri semicirculare.     Interiorul bisericii, asemenea fațadei, oferă o imagine impozantă vizitatorilor. Pereții sunt articulați cu coloane și pilaștri cu capiteluri ionice, învelite cu marmură roșie și cornișe bogat profilate. Pictura altarului principal înfățișează pe Înălțarea Maicii Domnului și a fost pictată de Károly Lotz în 1858. În timpul postului Sfintelor Paști aceasta este acoperită cu o scenă a Răstignirii pictată în 1935 de pictorul din Baia Sprie Hajós Ilona. În capelele laterale deasupra altarelor neoclasiciste se află tablouri pictate de Franz Geiling în 1859, reprezentând Răstignirea (dreapta) și Sf. Ioan de Nepomuk (stânga). În nișele aflate în aceste capele sunt plasate statuile din lemn a Sf. Ana, Sf. Iosif, Sf. Florian și Sf. Emeric. La intersecția navei și a corului, pe ambele părți, se află câte o pictură ale unor altare laterale demontate în anii 1980, pictate în 1865 de Carl Schellein. Pictura alipit laturii nordice, conform tradiției locale, portretizează doi mineri, pe István Glódics și Pál Stenczel, care aveau religii diferite (catolică și reformată) și în fața cărora, în timpul unei dispute confesionale, a coborât din cer Fecioara Maria, înconjurat de îngeri. Compoziția picturii de pe latura sudică prezintă pe Isus ținând o pâine, iar pe partea inferioară apare imaginea a doi îngeri ținând o cruce și un potir. Bolta bisericii este decorată cu picturi murale executate în perioada construcției bisericii. În semicalota absidei se vede scena încoronării Fecioarei Maria, în prima travee a navei scena prezentării lui Isus în templu, în cupolă nașterea lui Isus, iar în semicalotele capelelor laterale adorarea magilor și scena întâlnirii Sf. Maria cu Sf. Elisabeta. Printre piesele interiorului este de remarcat cristelnița de marmură roșie, acoperit cu un capac de lemn, în formă de clopot, încoronat cu o compoziție sculpturală reprezentând botezului lui Isus, precum și construcția tribunei de orgă, sprijinită de patru stâlpi înalți, din fier turnat, cu capiteluri egiptizante. În colecția bisericii se păstrează de asemenea un steag a minerilor din 1859. Biserica a fost restaurată de mai multe ori. Cele mai importante au fost lucrările de refacere din anii 1982–1984, când au fost restaurate picturile murale, s-au demontat cele două altare laterale și amvonul, iar în ultima travee a navei dinspre tribuna de orgă au fost ridicate două altare mai mici și au înlocuit orga din 1857 cu o orgă electrică. Biserica parohială din Baia Sprie est un monument important de arhitectura religioasă de stil neoclasicist, care însă prin utilizarea elementelor caracteristice ale stilului romantic are și un caracter istoricizant. Importanța ei, în afară de nivelul ridicat al calității arhitecturale și a amenajării interioare, se datorează și faptului, că a fost proiectat de un preot diecezan, un caz rarisim în arhitectura religioasă a vremii.
tovább a lexikonhoz

Identitatea maghiaro-armeană

Romániai Magyar lexikon
În Transilvania, stabilirea în masă a armenilor a avut loc în ultima treime a secolului al XVII-lea. Tradiția și literatura de specialitate mai veche leagă stabilirea lor de o singură dată: 1672. Armenii au apărut însă mult mai devreme în Transilvania, iar stabilirea lor în grupuri mai mici sau mai mari a continuat și în prima parte a secolului al XVIII-lea. Potrivit tradiției, un grup mai mare al armenilor, venind din Moldova în jurul anului 1672 prin strâmtorile bine-cunoscute de ei, s-a stabilit inițial în apropierea acestora: în Bistrița, Gheorgheni, Frumoasa, Gurghiu, Petelea, Suseni și pe moșia principelui Apafi de la Ibașfalău.Armenii din Transilvania au funcționat în Transilvania ca o așa-numită minoritate intermediară (middleman minority). Caracteristicile unor astfel de minorități, care ocupă nișe în viața economică a țărilor unde s-au stabilit, sunt deținerea unui rol lor important în circulația monetară și în comerțul regiunii respective, iar pe plan social, ocuparea unei poziții intermediare între elită și straturile inferioare.După ce au primit privilegii de la principele Transilvaniei, Mihai Apafi, odată cu integrarea Transilvaniei în Imperiul Habsburgic aceste privilegii nu numai că au fost păstrate, ci au fost chiar sporite. Importanța armenilor, datorată rolului economic, este indicată și de faptul că au reușit să obțină câteva privilegii importante, comunitățile lor bucurându-se de autonomie administrativă și judiciară.În secolul al XVIII-lea, armenii din Transilvania, în număr mai mare, au trăit în patru localități. Orașul Gherla (Armenopolis) a fost fondat de către armeni lângă satul Gherla, în vecinătatea cetății. Teritoriul respectiv, împreună cu domeniul Gherlei a fost dat în arendă armenilor de către trezorerie. Orașul Dumbrăveni a fost construit pe fosta moșie Apafi de la Ibașfalău, care a revenit fiscului după moartea lui Mihai Apafi al II-lea. Ambele localități s-au dezvoltat vertiginos, devenind orașe, și, într-un mod unic în Transilvania, la sfârșitul secolului al XVIII-lea au obținut rangul de oraș liber regesc. Stările ardelene, însă, s-au împotrivit timp îndelungat, astfel că, pentru prima oară, localitățile s-au bucurat de reprezentare în dietă - unul dintre privilegiile orașelor libere regești - doar în 1841. În afară de cele două orașe menționate au existat comunități mai mari autonome în Secuime, la Gheorgheni și la Frumoasa.Conform recensămintelor, numărul armenilor la începutul secolului al XVIII-lea poate fi estimat la aproximativ 1200-1500 de suflete. Acest număr a crescut continuu până la mijlocul secolului al XVIII-lea; ulterior acest proces a încetinit. La recensământul din 1850 au fost înregistrați în Transilvania 7687 de armeni, reprezentând 0,4% din populație. În perioada ce a urmat numărul lor a tot scăzut, dar, pe de altă parte, și încadrarea lor este nesigură, pentru că începând din 1880 recensămintele au avut în vedere limba maternă și nu naționalitatea. În 1880, în Ungaria, 3523 de persoane au declarat că limba lor maternă este armeana, iar numărul armenilor catolici a fost de 3223, dar în mod evident numărul celor de origine armeană era mai mare, majoritatea declarându-se, însă, maghiari.Una dintre condițiile integrării lor cu succes în societatea ardeleană a fost uniunea religioasă de la sfârșitul secolului al XVII-lea - începutul secolului al XVIII-lea. Habsburgii au sprijinit peste tot răspândirea catolicismului, dar acest lucru a avut o importanță deosebită în Transilvania multiconfesională. O formă deja încercată a acesteia au fost uniunile religioase. În timp ce în cazul românilor acest lucru s-a realizat cu mari dificultăți și doar parțial, armenii din Transilvania - mulțumită și liderului lor religios, episcopul Oxendie Verzerescu - și-au dat seama de oportunitățile oferite de uniunea cu biserica romano-catolică. Cu toate acestea, uniunea nu a fost un proces lipsit de probleme nici în cazul armenilor. Ca și românii greco-catolici și rutenii, și armenii au putut să-și păstreze riturile străvechi, iar limba bisericească a rămas în continuare cea armeană, biserica rămânând pentru o lungă perioadă scutul conștiinței etnice. Unirea cu Biserica Romano-Catolică a facilitat totodată obținerea de noi privilegii, precum și integrarea în structura de clase sociale (stări) a Transilvaniei. Profitând de unire, Verzerescu a aspirat la obținerea recunoașterii armenilor ca cea de a patra națiune politică a Transilvaniei, însă, din cauza opoziției nobilimii, acest lucru a eșuat.Armenii s-au ocupat în special de comerț - în secolul al XVIII-lea ei au monopolizat cea mai profitabilă ramură a acestuia, comerțul cu vite - și de anumite ramuri industriale: foarte mulți dintre ei au fost tăbăcari, blănari, măcelari.Integrarea lor nu a fost lipsită de obstacole. Pentru societatea transilvană - în primul rând agrară - armenii, ca și comercianți și meșteșugari, au fost considerați străini nu doar din punct de vedere etnic, lingvistic (deși, activitatea lor principală fiind comerțul, au învățat rapid limbile vorbite în Transilvania) sau al obiceiurilor lor, dar și ocupațiile și mentalitatea lor au fost percepute ca străine. Alteritatea lor și faptul că au câștigat rapid teren în lumea economică au generat suspiciuni și temeri. Antiteza venetic - patriot neaoș a fost un motiv recurent al disputelor din secolul al XVIII-lea dintre armeni - pe de o parte - și orășenii maghiari și sași și secui - pe de altă parte. Situația s-a schimbat însă în prima parte a secolului al XIX-lea, când stereotipurile etnice negative au dispărut treptat. Noua situație creată este bine reflectată de caracterizarea realizată de istoricul Balázs Orbán la mijlocul secolului al XIX-lea: „Preluând comerțul aproape peste tot, aceștia s-au îmbogățit, și-au adunat faguri, cum spune secuiul, au recoltat toată mierea dulce a noii lor țări, dar să nu invidiem asta de la ei, chiar putem să ne bucurăm de progresul lor pentru că această părticică de națiune nu a fost nerecunoscătoare față de această țară; (...) Ei au preluat limba noastră, cultura noastră și s-au înrudit cu noi formând o alianță de interes." Armenii au pierdut așadar în ochii maghiarilor caracteristicile atribuite în mod obișnuit grupurilor participante la comerțul intermediar. Motivele acestei schimbări pot fi căutate, pe de o parte, în dezintegrarea grupului închis al armenilor și în procesul de asimilare demarat, pe de altă parte, în faptul că nobilimea liberală și intelectualii au văzut în armeni, pe parcursul așa-zișilor ani de reformă (1830-1848), un aliat în compensarea burgheziei maghiare abia existente. La asimilarea cu succes a armenilor au contribuit mai mulți factori. Asimilarea a fost favorizată și de statutul social, de religia și numărul relativ mic al armenilor. Faptul că nația dominantă din punct de vedere politic în Transilvania a fost cea maghiară a reprezentat doar unul dintre motivele maghiarizării, deoarece în acea perioadă grupurile etnice aflate în situații similare au ales căi diferite.În cazul celor două colonii din Secuime, sub influența mediului dominant maghiar, schimbarea de limbă a avut loc până la sfârșitul secolului al XVIII-lea, ca și în cazul armenilor din diaspora din Transilvania și Ungaria. În cazul orașelor Gherla și Dumbrăveni acest proces s-a extins până în a doua parte a secolului al XIX-lea. În aceste orașe, din cauza proporției lor mai ridicate, a existenței elitei locale și a școlilor armenești, armenii au reușit să-și păstreze limba pentru o perioadă mai îndelungată. Totuși, încă de la începutul secolului al XIX-lea, balanța a înclinat deja în favoarea limbii maghiare.Schimbările petrecute în prima jumătate a secolului al XIX-lea au condus încet la decăderea economică a armenilor din Transilvania, piețele lor s-au redus, pozițiile lor economice au slăbit. De la comerțul exterior au trecut la comerțul interior, armenii mai bogați au închiriat domenii în Banat și în Câmpia Panonică, iar ulterior, prin cumpărarea de proprietăți, s-au și mutat în Ungaria. Mulți au dobândit titluri nobiliare (53 de familii de origine armeană au fost înnobilate, iar 5 familii au obținut titlul de baron), căutând astfel căi individuale către reușită, alegând totodată asimilarea în grupul politic dominant.Mijlocul secolului al XIX-lea a reprezentat un punct de cotitură în istoria armenilor din Transilvania. Evenimentele din 1848 au avut un rol important în formarea identității maghiaro-armene. Integrarea armenilor, respectiv asimilarea lor a început mai devreme și s-a finalizat parțial încă dinainte de 1848. Acest an a reprezentat însă o fază-cheie, un adevărat punct de cotitură în acest proces. La sfârșitul secolului, cu ocazia unei festivități, primarul din Gherla a subliniat semnificația Revoluției de la 1848: „Atunci s-au contopit pentru totdeauna armenii din țară în nația maghiară și ca atare aceștia pot și vor să lupte acolo unde cultura maghiară din orice parte a țării trebuie apărată."Anterior Revoluției de la 1848, armenii s-au integrat în sistemul specific transilvănean, format din trei națiuni politice și patru religii recepte, ca făcând parte din națiunea politică maghiară. În 1848 (și) comunitatea armeană și-a pierdut privilegiile, iar acest lucru a slăbit autonomia lor. În locul identității bazată pe vechile privilegii ale sistemului de stări, perioada 1848-1849 a oferit experiența apartenenței la o națiune comună cu maghiarii. Din acest motiv a jucat un rol așa de important în identitatea transilvană maghiaro-armeană memoria Revoluției, referirile la sacrificiile aduse atunci, la eroii maghiaro-armeni ai luptei pentru libertate (de exemplu, dintre cei 13 martiri de la Arad, Ernő Kiss și Vilmos Lázár, respectiv generalul János Czecz au fost de origine armeană).Integrarea a fost urmată de asimilare, proces încheiat până la sfârșitul secolului al XIX-lea. Pe atunci s-a format în rândul armenilor sentimentul național maghiar și, în paralel cu acest fapt, prejudecățile față de ei din societatea maghiară au încetat definitiv. Succesul integrării este clar demonstrat de numeroșii politicieni, oameni de afaceri, artiști de origine armeană ai perioadei dualismului, care au avut o carieră strălucită (câteva exemple: ministrul finanțelor, devenit ulterior prim-ministru, László Lukács, miniștrii Ernő Dániel, István Gorove, Béla Lukács, pictorul Simon Hollósy, cântăreața de operă Kornélia Hollósy, scriitorii Gergely Csiky și István Petelei etc.).Asimilarea accelerată a produs însă și o criză identitară. Ca răspuns la aceasta, în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea, o parte a intelectualilor armeni, mai ales elita de la Gherla, a demarat o mișcare în scopul obținerii autonomiei bisericii armeano-catolice, și-au propus ca scop chiar crearea unei episcopii proprii. Ei au solicitat „restabilirea" episcopiei armene, referindu-se la exemplul lui Oxendie Verzerescu, susținând că acesta era episcopul armenilor din Transilvania.Ideologia armenismului a fost dezvoltată de către grupul de intelectuali format în jurul revistei gherlene Armenia, din secolul al XIX-lea, editată de către Kristóf Szongott. Ideologia s-a născut în cea de-a doua parte a secolului al XIX-lea, ca răspuns la criza identitară, și a încercat să reformuleze identitatea armenilor din Ungaria pe două planuri: în sens politic ei s-au autodefinit ca parte a națiunii maghiare, însă în sens cultural au dorit să rămână armeni. Prin această ideologie istorizantă au încercat, pe de o parte să confirme locul excepțional ocupat de poporul armean în istoria universală, Armenia fiind prima țară care a adoptat creștinismul - a se vedea și mitul Ararat -, pe de altă parte, însă, ar fi dorit să demonstreze că armenii sunt indispensabili în istoria maghiară. Ideologii armenismului au avut o sarcină grea. Nu a fost ușor să declare că armenii sunt un popor ales, să glorifice trecutul armenesc și obiceiurile armenești, iar în același timp să accepte asimilarea ca un proces pozitiv. S-a încercat înlăturarea acestei dificultăți prin dualitatea conceptului de națiune: din punct de vedere cultural s-au definit ca armeni, din punct de vedere politic, însă, ca parte a națiunii maghiare. În autoreprezentarea creată de armenism, un rol important au primit acele caracteristici care i-au făcut simpatici pe armeni în ochii maghiarilor. Elementele-cheie ale acestei autoreprezentări au devenit capacitatea de adaptare, respectiv fidelitate, care au făcut posibilă relația dintre cele două comunități. Conform noii caracterologii a națiunii, armenii se adaptează ușor, sunt religioși, chiar pioși, onești, dar în același timp dinamici, se descurcă ușor, sunt sârguincioși și economicoși, dar nu zgârciți, ci chiar generoși, puritani în viața familială, însă pot să trăiască bine și, nu în ultimul rând, sunt buni patrioți. Unele caracteristici sunt complementare cu caracterologia națională maghiară, ceea ce evidențiază că ei sunt totodată și cei mai buni maghiari.Ideologia armenismului nu a putut însa să stopeze procesul de asimilare ajuns la un stadiu foarte avansat la sfârșitul secolului al XIX-lea - începutul secolului XX. Asimilarea nu a însemnat renegarea rădăcinilor, se pare că descendenții armenilor stabiliți în Transilvania cu trei secole în urmă au reușit să-și păstreze până în ziua de azi o parte din identitatea armenească. Armenii și-au asumat maghiaritatea chiar și după schimbarea Imperiului de după Primul Război Mondial; spre deosebire de alte naționalități, cum ar fi evreii, în cazul lor nu a fost demarat un proces de dezasimilare. În urma schimbărilor de regim, în numele unui așa-numit „neoarmenism", atât în Ungaria, cât și în Transilvania s-au făcut încercări pentru reînvierea „identității pierdute".Un fenomen interesant apărut după 1989, atât în Ungaria cât și în România, este relația dintre diversele grupuri ale armenilor - deoarece nu este vorba despre comunități omogene. În Ungaria, descendenții armenilor din Transilvania - care nu mai vorbesc limba strămoșilor lor - au intrat în conflict cu armenii emigrați în mare parte din Uniunea Sovietică (Armenia), în timp ce în România descendenții refugiaților din fața genocidului armean - cu o identitate româno-armeană - au avut de mai multe ori o atitudine critică față de „armenii-maghiari" din Transilvania, cu limba maternă maghiară. În ambele țări s-au format mai multe uniuni armenești și se editează reviste care încearcă să întărească identitatea armenească. Deși nu există o biserică armeano-catolică independentă, există un vicar la Gherla, iar la Gherla și la Gheorgheni se țin slujbe de rit armean și funcționează și diferite asociații religioase. Cercetând identitatea armeano-maghiară de astăzi, Kinga Kali a lansat conceptul de identitate pozițională - autodefinirea armenilor fiind relativă, depinde de circumstanțe dacă ei se definesc ca maghiari sau armeni. Conștiința identitară a armenilor din Transilvania este definită în principal de situația minoritară a maghiarilor. În recensăminte ei se declară maghiari, dintre vehiculele identității armene cel mai important fiind probabil Biserica.
tovább a lexikonhoz

Pál-Antal Ildikó

Cégfelszámolás Romániában